The Nick Smeenk Post.

Welkom op mijn Blog!

Lees de blogs

Music for licensing (games, film, theatre)

When I have some time between working on projects, I often compose something for myself.
To develop myself, to try something completely new, or just to express myself. Here’s a list with a couple of those compositions that are available for licensing.

Do you hear something you like and would like to use on your project (games, film, short, theatre, tv/radi0 etc.)?

Don’t hesitate to contact me!

Filmmuziek – De spotting sessie: Betere communicatie tussen regisseur en componist

Sommigen zullen zich direct bij de titel afvragen: Wat is een spotting sessie? Bij een ‘spotting sessie’ zitten de regisseur en componist samen naar de film te kijken en praten ze over de film in de trant van emoties, de richting van de filmmuziek en bepalen ze waar er muziek in de film moet komen. Het algemene doel van een spotting sessie is door overleg en discussie de componist zoveel mogelijk informatie te geven, zodat hij met het componeren kan beginnen.

Jullie doel van de spotting sessie.

Voor het ‘spotten’ van de film is het handig om als filmmaker en als filmcomponist te bepalen wat de rol van de muziek wordt in de film. 

Dit kan een aparte meeting zijn. Waarbij er in het begin vooral over emotie, ontwikkeling van personages en diepere verhaallijnen wordt gesproken. Na deze fase, voor de daadwerkelijke spotting sessie, komt de componist met z’n eerste ideeën en schetsen. Dit helpt goed om de communicatie tussen regisseur en componist te versterken. Soms wordt in deze fase de muziekstijl al bepaald.   

Als de rol en stijl van de filmmuziek bepaald is vindt de daadwerkelijke spotting sessie plaats. 

Hieronder een aantal vragen die in de spotting sessie gesteld worden:

Wat is het doel van de muziek?

Bij het spotten is het belangrijk dat je het genre in overweging neemt, maar ook de plot, chronologie en het ritme van de edit van de film. Het genre en de algehele sfeer van de muziek moeten in relatie staan met de film en het verhaal. Ook de functie (vertellend, alwetend, contrasterend) van de muziek wordt hier besproken.

Hoeveel muziek is er?

In de beginjaren van filmcompositie moesten filmcomponisten zo ongeveer in elke scène muziek schrijven. Tegenwoordig hebben films ook te maken met geluid/dialoog en is een goede synergie tussen die elementen erg belangrijk. De hoeveelheid muziek in een film kan ook bepaald worden door het genre. Stilte is een van de belangrijkste elementen in muziek en wordt vaak onderschat. Sommige films (The Birds) hebben helemaal geen of heel weinig (No Country for Old Men) muziek.

Waar komt de muziek vandaan?

Bij muziek voor film kan er gekozen worden tussen diëgetisch en non-diëgetische muziek.

Diëgetische muziek is muziek dat uit een bron in de film komt. Bijvoorbeeld muziek uit een radio of televisie, een strijkkwartet dat op de Titanic speelt of een heel orkest in een concertzaal. Dit is een mooie manier om verwevenheid te krijgen tussen muziek en het visuele. Daarnaast geeft het een interessant effect als er wordt geschakeld van diëgetische naar non-diëgetische muziek. Waarbij de muziek “buiten of boven” het beeld komt te staan. Non-diëgetische muziek komt het meeste voor in films. 

Een voorbeeld van diëgetische muziek:

Welke scènes hebben muziek?

Misschien wel belangrijker: Welke scènes hebben géén muziek nodig? 

Belangrijker dan de exacte noten in de muziek is wáár de muziek start en eindigt. Een (fractie van een) seconde verschil kan al een enorme impact in emotie geven. Hoewel het vinden van het geschikte begin en einde van een muzikale cue erg subjectief is, zijn er wat richtlijnen die componisten en regisseurs hierbij kunnen helpen. 

Het begin en einde van een cue (= muziekstuk in een film) loopt vaak synchroon met het begin en einde van een scène. Om de overgang tussen 2 scènes geleidelijker te maken, begint de muziek (ook audio en dialoog) soms voor het ‘edit point’. Dit bereid het publiek voor op de volgende scène. In veel gevallen stopt de muziek ook na het ‘edit point’ om 2 scènes meer aan elkaar te lijmen.

Net zo vaak kan een cue beginnen op een ‘emotional beat’ of ‘hitpoint’. Een ‘emotional beat’ kan zowel romantisch als dramatisch zijn en is het moment dat er een emotie wordt ingezet. Bijvoorbeeld 2 personen die elkaar diep in de ogen kijken voordat ze kussen. Waarbij het belangrijk is dat het begin en het einde van een cue ondersteunend zijn aan het verhaal dat verteld wordt. 

Voorbeeld van een emotional beat:

Zijn er momenten dat de muziek moet accentueren?

In bijna elke productie zijn er bepaalde momenten die, al dan niet subtiel, vragen om muzikale accenten. Dit komt in elke type film voor, maar vooral in horrorfilms wordt hier dankbaar gebruik van gemaakt.

Een scène uit Insidious:

Spotting sessie op afstand

Met de techniek van tegenwoordig kunnen spotting sessies ook op afstand gebeuren. De kans op miscommunicatie is wel wat groter, dus het is belangrijk om extra goed te communiceren. Mijn voorkeur heeft face-to-face spotting, omdat je vaak dan beter kunt communiceren en sneller tot de kern komt. Met communcatie via Skype heb ik echter ook prima resultaten behaald.

Tenslotte enkele Do’s en Don’ts voor componisten en regisseurs:

DO

  • Kijk de film vooraf aan de spotting sessie
  • Bedenk de rol die de muziek moet spelen, alsof het een personage/karakter in de film is.
  • Neem de gehele verhaallijn mee, niet alleen losse scènes.
  • Overleg de algemene stijl en de instrumentatie, maar alleen heel globaal. 
  • Maak duidelijke notities voor elke cue: timing, sfeer en stijl. 
  • Componisten: Probeer de visie van de regisseur te begrijpen en reageer daarop. Als de visie van de regisseur duidelijk is, vertel hem helder wat jouw doelen voor de muziek zijn en wat je muzikaal kunt bijdragen. Als het niet duidelijk is, vraag door en luister goed.
  • Regisseurs:  Wees specifiek over timing, emotionele of stijl ideeën. Begrijp dat componisten jouw visie van de film kunnen uitbreiden, maar dat ze wel sturing nodig hebben op het gebied van jouw visie over de film. Geef daarnaast de componist voldoende vrijheid om zijn interpretatie te geven. Dat leidt vaak tot een beter eindproduct.

DON’T

  • Verlies je niet in minimale en specifieke muzikale details..
  • Neem voldoende tijd voor de spotting sessie. Beter te veel tijd dan te weinig. 
  • Componisten: Verwacht niet dat een regisseur specifieke muzikale vaktermen beheerst Als hij met vaktermen komt, luister goed of hij dat ook echt bedoelt. Communiceer in termen van emotie én ‘kill your darlings’!

Virtuele orkestratie in muziek voor media

Virtuele orkestratie in muziek voor media

In deze blog richt ik mij op een belangrijk element in het compositie/productie-proces namelijk de virtuele orkestratie. Kort gezegd is virtuele orkestratie het nabootsen van een echt orkest d.m.v. de computer. Hieronder een compositie van mij dat geheel met virtuele orkestratie gemaakt is.

Orkestratie

Orkestratie kun je zien als het ‘inkleuren’ van de compositie. De compositie is als het ware de lijntjes van een kleurplaat. Het is te zien waar het over gaat, maar de exacte invulling – de kleuren – zijn nog niet bepaald. Binnen de kleurplaat zijn veel mogelijkheden aan “kleurcombinaties’ beschikbaar: de instrumenten van een orkest met hun eigen geluid. Dit wordt timbre of – nog mooier – klankkleur genoemd.

Een cello klinkt anders dan een fluit en een trompet anders dan een klokkenspel. Combinaties (of het mengen) van één of meerdere instrumenten geeft meer andere klankkleuren. Om te orkestreren is kennis van de werking en klank van alle instrumenten van het orkest nodig. 

Virtuele orkestratie

Voordat de moderne middelen zoals computers en software beschikbaar waren schreven componisten, arrangeurs en orkestratoren alles op papier. Daar was een enorm voorstellingsvermogen voor nodig, omdat er in de beginfase alleen van een piano gebruik gemaakt kon worden. Dat vergde veel ervaring en oefening. 

Met de komst van de computers, samplers en muzieksoftware is dat voorstellings-vermogen minder nodig, omdat de klank van elk instrument nagebootst kan worden. 

Dit kan door gebruik te maken van zogenaamde ‘sample libraries’. Een sample library bestaat uit honderdduizenden tot soms wel miljoenen kleine audiobestanden (samples) die elk een opgenomen noot met een bepaald volume en een speelwijze bevatten. In het geval van bijvoorbeeld een viool is elke noot die op een viool gespeeld kan worden opgenomen, met verschillen in volume (van hard naar zacht) en de manier van spelen (kort, lang gestreken,  getokkeld, etc.). Tegenwoordig worden zelfs alle mogelijke afstanden tussen 2 noten ook opgenomen, om nog meer realisme te bereiken. 

Op deze manier is elk (orkest)instrument gesampled en er komen steeds nieuwe gesamplede instrumenten bij. 

Sample libraryAl deze audiobestanden zitten in computersoftware die het mogelijk maakt deze ‘virtuele instrumenten‘ met behulp van toetsen – van bijv. een keyboard – te bespelen. Het volume, de expressie en andere parameters kunnen beïnvloed worden, waardoor een realistische representatie van het instrument ontstaat. 

Met virtuele orkestratie kan ik als componist een heel orkest nabootsen. Vrijwel alle muziekstijlen (o.a. pop, jazz) zijn op deze manier te maken. Het voordeel is dat producties goedkoper gemaakt kunnen worden dan als er bijvoorbeeld een heel orkest opgenomen zou worden. Daarnaast kan er tot op het laatste moment nog gewisseld worden tussen instrumenten en staat er niets vast. Het geeft een geloofwaardig en realistisch resultaat.

Erg handig voor muziek voor mediaproducties!

Een nadeel is dat een virtueel orkest – hoe geloofwaardig ook – nooit zo klinkt als een echt orkest, mede door de imperfecties/menselijkheden van de spelers in een orkest. Het komt er wel steeds dichter bij in de buurt.

Een ander nadeel is dat er een hele krachtige computer nodig is om een heel orkest te laten klinken. Elke seconde worden er tientallen tot honderdenden audiobestandjes afgespeeld. Momenteel heb ik een computer met 32Gb RAM geheugen en 1TB solid state drive en ik begin aan de limiet van mijn computer te komen. 

Het liefst werk ik – voor bijvoorbeeld muziek voor theater – zelf met zo veel mogelijk echte instrumentalisten, omdat die net wat extra’s kunnen brengen. Een combinatie tussen echte instrumentalisten en virtuele orkestratie is ook goed mogelijk.

Een recenter voorbeeld. Deze bruiloft-compositie is volledig virtuele orkestratie. Speciaal geschreven voor de huwelijksceremonie van Koen & Lydia:

Heb je vragen of wil je weten wat ik voor je kan doen? Neem dan contact met me op!

WK Brazilië 2014 Audiobranding Coca Cola

Nog maar 1 dag en dan is het zover. Het WK in Brazilië begint!
Uiteraard wordt daar volop gebruik van gemaakt door de commercie. De juichpakken, tooien en oranje-items vliegen ons om de oren.

Coca-Cola maakt er als FIFA-sponsor dankbaar gebruik van. Coca-Cola maakt namelijk heel slim gebruik van audio branding. Voordat we naar dit WK gaan, kijken we eerst naar audiobranding campagnes.

Iedereen kent het onderstaande audiologo.

Dit logo wordt keer op keer gebruikt in de muzikale begeleiding van commercials en in complete songs die voor campagnes worden geschreven.

Bijvoorbeeld de Open Happines - Campagne uit 2009

Of de Happiness Experience.

Weer terug naar het WK! In 2010 heeft Coca Cola dit al eens eerder gedaan met het liedje Wavin’ Flag. Je hoort het audiologo ook hier weer in terug.

Voor het WK 2014 is Todo Mundo geschreven (in het Portugees):

The World Is Ours (In het Engels)

Door het bekende audiologo in een lied met onbekende delen te stoppen, wordt het hele lied herkenbaar. Hierdoor wordt de kans groter dat je het nummer leuk vindt en dit leidt meestal tot meer verkoop (van Coca Cola).

Coca cola maakt slim en consequent gebruik van muziek en audiobranding, waardoor hun identiteit groeit. Een reden waarom Coca-Cola zoveel investeert in muziek is dat muziek grensoverschrijdend is. Voor een internationaal merk zoals Coca Cola is dit erg belangrijk. Als consument ben je in staat om een Coca Cola commercial te herkennen. Zelfs als je de taal niet begrijpt. Dat is de kracht van audiobranding en een goed gecomponeerd muziekstuk!

 

 

Muziek voor animatie en radio commercials IS Group

In opdracht van BG/AMS heb ik voor een campagne voor het bedrijf IS Group de muziek gecomponeerd.
Voor deze campagne is een serie animaties en zijn er 3 verschillende radio commercials gemaakt.
Voor deze producten heb ik de muziek gecomponeerd. De radio commercials zijn te horen geweest op Slam FM.

Hieronder de radio commercials.

Music February

Bij deze de muziek die ik gecomponeerd heb voor de korte film February die afgelopen zaterdag 12 april in première is gegaan.

Now you can listen to the music of the short February that premiered last Saturday the 12th of April.

Hoe zit het nu echt met Buma/Stemra

Ik merk geregeld in gesprekken met videoproductie-bedrijven/reclamebureaus dat er onduidelijkheid is over de Buma/Stemra en de rechten van een componist die bij de Buma/Stemra is aangesloten. Deze onduidelijkheid resulteert meestal in een angst bij de klant. De klant is bang dat hij meer (of extra) moet betalen vergeleken met “rechtenvrije” of library muziek.

Buma/Stemra onderscheid 3 soorten muziek:

Librarymuziek (stockmuziek)

Librarymuziek is soms (geheel) rechtenvrij, maar de meeste library-muzieksites zijn aangesloten bij de Buma/Stemra (of een vergelijkbare rechtenorganisatie in het buitenland). De verschillende rechtenorganisaties werken samen, waardoor de componist ook z’n geld krijgt als zijn muziek in een ander land wordt gebruikt. Voor het gebruik hiervan heeft Stemra vaste tarieven. Deze tarieven zijn afhankelijk van het gebruiksmedium (Radio/TV/etc.) en het verspreidingsgebied (Internationaal/Benelux/Regionaal/Lokaal). Deze tarieven zijn per 30 seconden en voor de gebruiksduur van 1 jaar. Librarymuziek bevat niet veel variatie, sluit minder op het beeld aan en is niet echt uniek.

Hit-repertoire

Hit-repertoire zijn bekende nummers, bijvoorbeeld een nummer van Michael Jackson of de Beatles. Om een bekend nummer te gebruiken, moet je toestemming aan de rechthebbenden vragen. Hit-muziek is herkenbaar en kan direct de gewenste emotie oproepen bij de doelgroep. De kosten kunnen hierbij flink oplopen en de muziek is niet exclusief voor een productie.

Opdrachtmuziek

Ditis speciaal gecomponeerde muziek die naadloos aansluit bij de productie. Opdrachtmuziek bespaart de opdrachtgever de tijd van het uitzoeken en editen van de muziek en heeft meer impact als gevolg, waardoor de productie professioneler overkomt en meer authenticiteit heeft. Dit is een ideaal middel om onderscheidend te zijn t.o.v. je concurrenten.

Het verschil tussen Buma en Stemra

Meestal worden Buma en Stemra in één adem genoemd, maar ze beheren verschillende rechten.

Stemra onderscheid de volgende rechten:

Eerste vastlegging, ook wel synchronisatierecht genoemd. Het gaat hier om de rechten die verschuldigd zijn aan de componist voor het samenvoegen van beeld en geluid. In het geval van het gebruik van muziek van de (bij Stemra aangesloten) librarymuziek websites zijn er vaste tarieven door Stemra bepaald.

In het geval van speciaal gecomponeerde muziek (opdrachtmuziek) overleggen opdrachtgever en de componist de vergoeding voor de eerste vastlegging. Dit is het honorarium dat de componist krijgt voor z’n artistieke prestatie (het componeren van de muziek op maat). Daarnaast overleggen opdrachtgever en de componist wat voor licentie er wordt afgesloten m.b.t. duur van het gebruik van de muziek (of exclusief gebruik) wat het verspreidingsgebied is en hoelang de compositie in z’n geheel moet worden.

Fonografische rechten zijn de rechten die de producent van een opname en/of de uitvoerende artist kan vragen voor het overnemen van de door hem uitgebrachte of uitgevoerde opname.

In het geval van speciaal gecomponeerde muziek is dit niet van toepassing. Dit is voornamelijk van toepassing bij het gebruik hit-repertoire bij een productie.

Mechanische reproductierechten zijn de rechten die geclaimd worden bij de vervaardiging van kopieën van een productie bijvoorbeeld op CD of DVD. In het geval van een artiest die een CD laat persen is er per kopie een bepaald bedrag verschuldigd aan Stemra. Het exacte bedrag is afhankelijk van de productie.

Hier krijg je alleen mee te maken als een productie op CD/DVD verschijnt. Het minimum tarief hiervoor is €0,23 per kopie. Dit geld voor zowel librarymuziek, hit-repertoire en opdrachtmuziek.

Als videoproducent voor radio, tv en internet kom je in het geval van speciaal gecomponeerde muziek alléén in aanraking met Stemra als de productie op CD/DVD geperst wordt. Voor producties op radio/tv en internet is dit vrijwel niet van toepassing.

Buma beheert de uitvoeringsrechten, ook wel de vertoningsrechten genoemd. Als muziek openbaar wordt gemaakt (d.m.v. het laten horen van muziek) in o.a. winkels, op tv, radio en internet moet er een bedrag aan Buma betaald worden.

In het geval van muziekgebruik op radio en tv (programma’s, commercials) zit de Buma afdracht bij het tarief van de in te kopen zendtijd in. Als videoproducent/reclamemaker hoef je daar dus niet extra voor te betalen. Voor het gebruik van muziek op internet wordt er alleen aan Buma betaald als de muziek op de website(server) zelf staat. Voor het gebruik van muziek in een Youtube filmpje, al dan niet embedded op je website, wordt er geen afdracht aan Buma betaald. Buma heeft namelijk met o.a. Youtube, iTunes en Spotify een overeenkomst gesloten. Daar komt bij dat buma op 27 februari 2014 ook de embedheffing heeft ingetrokken.

Dat betekent niet dat je zomaar alle muziek onder een filmpje op Youtube mag zetten. Er is wel toestemming van de desbetreffende artiest/componist nodig. Een ander fabeltje bij het gebruik van muziek is dat een fragment korter dan 30 seconden vrij gebruikt mag worden. Dit klopt niet, voor elk gebruik, ook al is het maar 1 seconde, er moet altijd toestemming gevraagd worden aan de rechthebbende(n).

In de AV Brochure van Buma/Stemra vind je meer informatie.

 

Uit het archief/ From the archives: 2011. The Fermi Paradox Intro

In 2011 heb ik de muziek gecomponeerd voor 18 minuut durende science-ficion film ‘The Fermi Paradox’. Deze film is vertoond op het Rosswell international film festival op 22 en 23 juni 2012 in Roswell, New Mexico, USA.
Hieronder de intro van die film.

In 2011 I composed the score for the 18 minute sci-fi short ‘The Fermi Paradox’. The Short Sci-Fi movie “The Fermi Paradox” was in the official selection of Roswell International FilmFestival 2012. and was played in Roswell, New Mexico, USA on Friday 22 and Saturday 23 June.


TFP intro from Nick Smeenk on Vimeo.

Neem contact op met Nick Smeenk

Wil je weten wat ik voor je kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact op!